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Jung’s Theory of Dreaming and the Findings of Empirical and Clinical Dream Research

Abstract

Dreams have been used in psychotherapy since the early days of psychoanalysis, and the effectiveness of therapeutic work with dreams is now well documented. However, there is still no empirically based model for contemporary therapeutic dream work that integrates the findings of empirical and clinical dream research. Structural Dream Analysis (SDA) developed for this purpose is summarized with its research methodology and the results to date. The central assumption is that the agency of the dream ego (the figure in the dream that the dreamer experiences as the ego) to cope with and solve problems in the dream—as opposed to feeling threatened, being anxious and passive and having no solution—can be equated with ego strength in the psychodynamic sense, and that the improvement in the course of therapy is reflected in an increase in dream ego agency. A typology of six dream patterns has been developed that can be used to identify over 90% of dreams in clinical practice. The dream patterns are related to the patient’s specific problems, the themes of psychotherapy and progress in therapy in terms of improvement. The model has been confirmed in a number of empirical studies. The results support Jung’s theory of the dream as a self-representation of the psyche and his concept of interpretation at the subjective level.

Les rêves ont été utilisés en psychothérapie depuis les premiers temps de la psychanalyse, et l’efficacité du travail thérapeutique avec les rêves est désormais bien documentée. Cependant, il n’existe toujours pas de modèle empirique pour le travail thérapeutique contemporain concernant les rêves qui puisse intégrer les résultats de la recherche empirique et clinique sur les rêves. L’analyse structurale des rêves (ASD) développée à cet effet est résumée avec sa méthodologie de recherche et les résultats obtenus jusqu’à présent. L’hypothèse centrale est que l’agence de l’ego du rêve (la figure dans le rêve que le rêveur perçoit comme étant l’ego) pour faire face et résoudre les problèmes dans le rêve—par opposition à se sentir menacé, anxieux et passif et ne possédant aucune solution—peut être assimilée à la force de l’ego au sens psychodynamique, et que l’amélioration au cours de la thérapie est reflétée dans une augmentation de l’agence de l’ego du rêve. Une typologie de six schémas de rêve a été développée, qui peut être utilisée pour identifier plus de 90 % des rêves dans la pratique clinique. Ces schémas sont liés aux problèmes spécifiques du patient, aux thèmes de la psychothérapie et aux progrès de la thérapie en termes d’amélioration. Le modèle a été soutenu dans un certain nombre d’études empiriques. Ces résultats soutiennent la théorie de Jung au sujet des rêves en tant que représentations du soi dans la psyché ainsi que son concept d’interprétation au niveau subjectif.

Träume werden seit den Anfängen der Psychoanalyse in der Psychotherapie eingesetzt. Die Wirksamkeit der therapeutischen Arbeit mit Träumen ist inzwischen gut dokumentiert. Dennoch fehlt bis heute ein empirisch fundiertes Modell für die zeitgenössische therapeutische Traumarbeit, das die Erkenntnisse der empirischen und klinischen Traumforschung integriert. Die zu diesem Zweck entwickelte Strukturelle Traumanalyse (STA) wird mit ihrer Forschungsmethodik und den bisherigen Ergebnissen zusammengefaßt. Die zentrale Annahme ist, daß die Handlungsfähigkeit des Traum-Ichs (der Figur im Traum, die der Träumer als Ich erlebt), Probleme im Traum zu bewältigen und zu lösen – im Gegensatz zu dem Gefühl, bedroht, ängstlich und passiv zu sein und keine Lösung zu haben – mit Ich-Stärke im psychodynamischen Sinne gleichgesetzt werden kann und daß sich Verbesserung im Verlauf der Therapie in einer Zunahme der Traum-Ich-Handlungskraft widerspiegelt. Es wurde eine Typologie von sechs Traummustern entwickelt, mit der über 90 % der Träume in der klinischen Praxis identifiziert werden können. Die Traummuster stehen im Zusammenhang mit den spezifischen Problemen des Patienten, den Themen der Psychotherapie und dem Therapieverlauf im Sinne einer Besserung. Das Modell wurde in zahlreichen empirischen Studien bestätigt. Die Ergebnisse stützen Jungs Theorie des Traums als Selbstdarstellung der Psyche und sein Konzept der Deutung auf subjektiver Ebene.

I sogni vengono utilizzati in psicoterapia fin dall’inizio della psicoanalisi e l’efficacia del lavoro terapeutico con i sogni è ampiamente documentata. Eppure, non vi è ancora un modello empiricamente fondato, per il lavoro terapeutico con i sogni, che possa integrare le scoperte della ricerca empirica con i dati della ricerca clinica sui sogni. L’Analisi Strutturale dei Sogni (Structural Dream Analysis -SDA) è stata sviluppata proprio con questo scopo e viene qui sinteticamente presentata con la sua metodologia di ricerca e i risultati fino ad oggi. L’assunzione fondamentale è che la capacità dell’Io del sogno (la figura che il sognatore vive come “io”) di affrontare e risolvere i problemi che si presentano, piuttosto che esserne minacciato, angosciato, passivo e non vedere soluzioni, possa essere considerata una misura della forza dell’Io, in senso psicodinamico, e il miglioramento che ha luogo nel corso della terapia riflette l’aumento della capacità di azione dell’Io. È stata sviluppata una griglia di sei pattern che può essere utilizzata per identificare la tipologia per oltre il 90% dei sogni raccolti nel lavoro clinico. I pattern dei sogni sono collegati a specifiche problematiche del paziente, ai temi della psicoterapia ed ai progressi visti come miglioramenti. Questo modello ha trovato riscontro in diversi studi empirici. I risultati confermano la teoria junghiana del sogno che vede in questo una autorappresentazione della psiche e considera l’interpretazione al livello dell’esperienza soggettiva.

Сновидения используются в психотерапии с первых дней существования психоанализа, и в настоящее время имеется множество подтверждений эффективности терапевтической работы со сновидениями. Однако до сих пор не предложено эмпирически обоснованной современной модели такой работы, которая объединяла бы результаты эмпирических и клинических исследований сновидений. В статье приводится краткое описание разработанного с этой целью метода структурного анализа сновидений (САС), его методологии исследования и результатов, полученных на сегодняшний день. Основная предпосылка заключается в том, что способность эго сновидения (фигуры сновидения, которую сновидец воспринимает как эго) встречаться и справляться с возникающими в сновидении проблемами, не поддаваясь чувству опасности, тревоги, пассивности и беспомощности, может быть связана с силой эго в психодинамическом смысле, а прогресс в терапии проявляется в более активной позиции этого сновидческого эго. Разработана типология, включающая шесть паттернов сновидений и применимая в клинической практике для идентификации более 90% сновидений. Паттерны обусловлены конкретными проблемами пациентов, темами психотерапии и прогрессом в терапии в плане улучшения состояния. Модель прошла клинические испытания в ряде эмпирических исследований. Полученные результаты подтверждают теорию Юнга о сновидении как о самопрезентации психики и его концепцию интерпретации сновидений на субъективном уровне.

Los sueños se han utilizado en psicoterapia desde los primeros tiempos del psicoanálisis, y la eficacia del trabajo terapéutico con sueños se encuentra actualmente bien documentada. Sin embargo, todavía no existe un modelo de base empírica para el trabajo terapéutico contemporáneo con los sueños que integre los hallazgos clínicos y empíricos de la investigación con los sueños. Se ofrece un resumen del Análisis Estructural de los Sueños (AES) desarrollado con este propósito junto con su metodología de investigación y los resultados obtenidos hasta la fecha. El supuesto central es que la agencia del ego onírico (la figura en el sueño que el soñador experimenta como el ego) para hacer frente y resolver problemas en el sueño -en oposición a sentirse amenazado, estar ansioso y pasivo y no tener solución- puede equipararse con la fortaleza egoica en el sentido psicodinámico, y que la mejora en el curso de la terapia se refleja en un incremento de la agencia del ego onírico. Se ha desarrollado una tipología de seis patrones oníricos que puede utilizarse para identificar más del 90% de los sueños en la práctica clínica. Los patrones oníricos están relacionados con los problemas específicos del paciente, los temas de la psicoterapia y el progreso en la terapia en términos de mejoría. El modelo ha sido confirmado en varios estudios empíricos. Los resultados sustentan la teoría de Jung del sueño como autorrepresentación de la psique y su concepto de interpretación a nivel subjetivo.

荣格梦理论以及实证和临床方面梦研究的发现

自精神分析早期以来, 梦就被用于心理治疗, 至今, 已有充分文献证明在心理治疗中运用梦是有效的。然而, 目前仍缺乏一个以实证为基础的、能将实证与临床梦研究的最新发现整合起来的, 当代的治疗性梦的工作模型。本文将简介一种为此目标而发展出来的“结构性梦的分析”(SDA), 及其研究方法与迄今所得研究结果。其核心假设是:梦中自我 (梦者体验为“我”的那个形象)的能动性, 即那个在梦里应对与解决问题的能力——而非感到受威胁、焦虑、被动且无解决之道的部分——可与心理动力学意义上的“自我力量”的概念相等同;治疗过程中梦中自我能动性的提高, 可反映治疗的进展。研究者已构建出六种梦的类型, 可涵盖临床实践中 90% 以上的梦境。这些梦的类型与患者的特定问题、治疗主题及治疗进展, 即改善程度相关联。该模型已在多项实证研究中得到验证。研究结果支持荣格关于梦是“心灵的自我表征”的理论, 以及他提出的主体水平释梦的概念。

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Posted in: Journal Article Abstracts on 11/14/2025 | Link to this post on IFP |
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